Tips för att lyckas som krögare

När du driver en egen krog eller restaurang så finns det vissa saker att tänka på. Håll ordning och reda på allt och ta väl hand om dina gäster.

Tips för dig som driver restaurang

Det finns många saker att tänka på när man driver en restaurang. Det absolut viktigaste är att man tar hand om sina kunder ordentligt så att de känner sig väl bemötta och kommer rekommendera ditt ställe till sina vänner. Sedan ska man alltid hålla rent och snyggt i lokalen, både där gästerna äter och där man lagar mat.

Kundens goda rekommendation är bästa marknadsföringen

När du har en kund eller gäst som är nöjd med besöket så kan du vara säker på att denna kommer rekommendera din restaurang till sina vänner och bekanta. Man brukar kalla det för “mun mot mun” metoden, lite komiskt, när gästerna sprider ett rykte om något de gillar. Det här är helt gratis marknadsföring och bör ingå i den dagliga servicen på ditt ställe.

Om man inte håller rent omkring sig så kan det sluta illa

Man måste hålla rent och snyggt i hela lokalen. Det räcker inte bara med att man har rent där gäster befinner sig, man måste se till att allt som är runt maten är hygieniskt. Man måste även se till att toaletterna är fräscha och ständigt städade och påfyllt med papper och så vidare. Om man inte håller rent kan restaurangen tvingas att stänga ner. Det kan bero på att man inte har varit försiktig när man handskats med maten så att någon blivit förgiftad, eller om man fått in ohyra i lokalen.

Digital marknadsföring allt mer viktigt

När man ska försöka nå nya gäster så är digital marknadsföring idag väldigt viktigt. Man kan ta hjälp av experter för att komma fram till vilka kanaler som är bäst passande för din restaurang. Sedan gäller det att ha snygga bilder vilket en fotograf gör bäst. Att investera i den här typen av marknadsföring börjar bli mer och mer ofrånkomlig när det kommer till att attrahera nya målgrupper.

Ta väl hand om dina gäster

Att ta hand om sina kunder är jätteviktigt inom alla branscher. Utan kunder kan man inte fortsätta ha kvar sin affär eller restaurang. Det är därför korrekt att man ibland säger “kunder har alltid rätt”. Åtminstone ska man tänka så när man talar med kunder istället för att argumentera. Säg hellre förlåt en extra gång och låt kunderna känna sig som viktiga.

Uppmärksamma nya gäster direkt

Så fort som en ny kund eller gäst stiger in i restaurangen ska man uppmärksamma denne. Det räcker ibland med ögonkontakt och ett leende tills dess att man faktiskt hinner fram för att tala med dem. Om man kan ska man direkt välkomna dem med en artig fras. Knepet inom restaurangbranschen är att få varje gästatt känna sig speciell och välkommen, lyckas man med detta så kommer man snart att ha byggt upp en regelbunden kundbas.

Led dina gäster till bordet

För att sedan få gästerna att känna sig viktiga ska man leda dem till ett fint dukat bord. Fråga alltid hur många sällskapet blir på och var de önskar att sitta. I många fall nöjer sig gäster med att bli placerade av en servitör, men om det finns många olika platser kan det vara kul för dem att få välja själva.

Servera drycken snabbt

Något som kommer få dina gäster på gott humör är att man serverar dem deras drycker så snabbt som möjligt. Det här är också ett jättebra trick för den som vill tjäna extra pengar. Om de hinner dricka upp sina drycker innan maten kommer så brukar de beställa in något mer när maten väl kommer. Det här är det enklaste tricket för att merförsälja.

Kolla så att allt smakade bra

Återvänd till bordet när dina gäster har påbörjat sin mat. Fråga om allt smakar bra och om det är något som de önskar att beställa, till exempel en extra dryck. Kom ihåg att utbilda dina servitörer till att alltid tänka service först och se till att de är på gott humör hela tiden. Många restauranger förlorar kunder om de har otrevlig personal, även om maten smakade utsökt.