Att ta hand om sina kunder är jätteviktigt inom alla branscher. Utan kunder kan man inte fortsätta ha kvar sin affär eller restaurang. Det är därför korrekt att man ibland säger “kunder har alltid rätt”. Åtminstone ska man tänka så när man talar med kunder istället för att argumentera. Säg hellre förlåt en extra gång och låt kunderna känna sig som viktiga.

Uppmärksamma nya gäster direkt

Så fort som en ny kund eller gäst stiger in i restaurangen ska man uppmärksamma denne. Det räcker ibland med ögonkontakt och ett leende tills dess att man faktiskt hinner fram för att tala med dem. Om man kan ska man direkt välkomna dem med en argt fras.

Led dina gäster till bordet

För att sedan få gästerna att känna sig viktiga ska man leda dem till ett fint dukat bord. Fråga alltid hur många sällskapet blir på och var de önskar att sitta. I många fall nöjer sig gäster med att bli placerade av en servitör, men om det finns många olika platser kan det vara kul för dem att få välja själva.

Servera drycken snabbt

Något som kommer få dina gäster på gott humör är att man serverar dem deras drycker så snabbt som möjligt. Det här är också ett jättebra trick för den som vill tjäna extra pengar. Om de hinner dricka upp sina drycker innan maten kommer så brukar de beställa in något mer när maten väl kommer. Det här är det enklaste tricket för att merförsälja.

Kolla så att allt smakade bra

Återvänd till bordet när dina gäster har påbörjat sin mat. Fråga om allt smakar bra och om det är något som de önskar att beställa, till exempel en extra dryck. Kom ihåg att utbilda dina servitörer till att alltid tänka service först och se till att de är på gott humör hela tiden.