Det finns många saker att tänka på när man driver en restaurang. Det absolut viktigaste är att man tar hand om sina kunder ordentligt så att de känner sig väl bemötta och kommer rekommendera ditt ställe till sina vänner. Sedan ska man alltid hålla rent och snyggt i lokalen, både där gästerna äter och där man lagar mat.

Kundens goda rekommendation är bästa marknadsföringen

När du har en kund eller gäst som är nöjd med besöket så kan du vara säker på att denna kommer rekommendera din restaurang till sina vänner och bekanta. Man brukar kalla det för “mun mot mun” metoden, lite komiskt, när gästerna sprider ett rykte om något de gillar. Det här är helt gratis marknadsföring och bör ingå i den dagliga servicen på ditt ställe.

Om man inte håller rent omkring sig så kan det sluta illa

Man måste hålla rent och snyggt i hela lokalen. Det räcker inte bara med att man har rent där gäster befinner sig, man måste se till att allt som är runt maten är hygieniskt. Man måste även se till att toaletterna är fräscha och ständigt städade och påfyllt med papper och så vidare. Om man inte håller rent kan restaurangen tvingas att stänga ner. Det kan bero på att man inte har varit försiktig när man handskats med maten så att någon blivit förgiftad, eller om man fått in ohyra i lokalen.

Digital marknadsföring allt mer viktigt

När man ska försöka nå nya gäster så är digital marknadsföring idag väldigt viktigt. Man kan ta hjälp av experter för att komma fram till vilka kanaler som är bäst passande för din restaurang. Sedan gäller det att ha snygga bilder vilket en fotograf gör bäst. Att investera i den här typen av marknadsföring börjar bli mer och mer ofrånkomlig när det kommer till att attrahera nya målgrupper.