En cateringfirma gör många saker och bör bära många kepsar, alla samtidigt. Inget är dock mer grundläggande för verksamhetens centrumkaraktär än menyn.
Din administration och show bör vara felfri, men maten kommer att få kunderna att vilja mer och erbjuda referenser till sina följeslagare och partners. För vissa är det den enskilt kännetecknande delen av en cateringverksamhet.
Här är en intressant poäng när du sätter ihop din matmeny.
Har ett specialiserat ämne
De större företagscateringföretagen som ofta riktar sig till enorma och kostsamma ledarsnacks kan öka sin aktivitet eller minska för att möta eventuella matbehov som de introduceras. Till att börja med bör ditt centrum vara mer snävt, halvvägs i ljuset av det faktum att det av ekonomiska skäl och lite på grund av att det kommer att hjälpa dig att skapa en personlighet.
Genom att fokusera på din meny till det du utmärker dig på, sätter du dig själv i en överlägsen situation för att förmedla ett objekt av högsta kvalitet till din kund. Det här är sådant som Warren Dietel accepterar är avgörande för nya cateringföretag.
“Känn dina begränsningar och försök konsekvent att undersälja och överträffa förväntningarna”, uppmanar han. “Du vill helst inte garantera något som du inte kan förmedla.”
Håll dig stadig över nuvarande matmönster
Mat är detsamma som stil, ingenjörskonst eller innovation i det att det nästan är otänkbart att hålla sig jämn över alla de senaste sakerna.
Uppkomsten av mat och förberedande sändningsbolag under de senaste åren har lett till självuttalade “foodies” som är ganska säkra på vad de slukar, och detta är den största förändringen Jean-Marc har funnit i branschen under den senaste fem år.
“Vi ser ett stort intresse för saker utan gluten nuförtiden, men det förändras kontinuerligt”, säger han. “Upp till två eller för en lång tid tillbaka kretsade allt utan tvekan kring cupcakes, alla behövde ha cupcakes. Man skulle se cupcakebutiker dyka upp utan kontroll, men det håller på att försvinna och just nu är vi i macaronstadiet. Alla behöver för närvarande macarons för sina sammankomster.”
Uppenbarligen har det aldrig varit viktigare att hålla sig uppdaterad inom foodservicebranschen. Överväg att gå med i en livsmedelsförvaltningsförening eller annan expertsammankomst med uppdraget att hjälpa livsmedelsorganisationer att hjälpa dig att hålla örat mot marken.
Bestämma din prislapp
Som de flesta olika arbetskraft och produkter sträcker sig cateringorganisationer från det verkligt rimliga till mycket dyra. Du måste ta reda på var i det intervallet ditt företag är arrangerat.
I händelse av att du är ute efter de bästa kunderna som företagssnacks eller dyra bröllopsfester, bör du värdera dina middagar och administration på ett lämpligt sätt. Eller å andra sidan kanske du har valt att göra tillhandahållandet av mat rimligt för de individer som kanske regelbundet inte tänker på det, eftersom du kommer att erbjuda härliga middagar till en lägre kostnad.
Oavsett hur effektiv du är på din utsedda marknad beror i stort sett på att bestämma rätt pris för klistermärken.
Den motsatta sidan av detta är att sammanställa en uppskattning av affärer. När du vet vad din prislapp kommer att bli, och vad dina material och andra kostnader ovan kommer att bli, skapa en enkel affär för att hjälpa dig att demonstrera olika situationer.
Se till att din meny är kostnadseffektiv
Detta kan tyckas vara vanligt, men det finns ingen snabbare metod för att ta dig själv än genom att förmedla häpnadsväckande rätter som kostar mer att leverera än vad du får från kunden. Se till att räkna ut alla kostnader för matplanering samtidigt som du avslutar vad du kommer att lägga på din meny.